De afgelopen jaren heeft de wereld laten zien dat mensen thuis effectief kunnen werken. Uit een Amerikaans onderzoek door Texas A&M Ergo Center onder meer dan 40.000 kantoormedewerkers die thuis gingen werken, bleek dat zij na ongeveer vier tot zes weken van de overgang net zo productief waren.
Uit een recent onderzoek door Microsoft bleek dat 73% van de werknemers in de toekomst flexibele mogelijkheden voor telewerken wenst. Deze trend betekent dat bedrijven minder kantoorruimte nodig hebben dan voorheen. Maar hoe ziet de hybride werkplek eruit? Veel bedrijven, waaronder Amazon, zijn begonnen met het implementeren van een aantal werkdagen waarop werknemers thuis kunnen werken. Wij verwachten dus dat de bezettingsgraad van de kantoorruimte op een willekeurige doordeweekse dag binnenkort rond de 60% zal liggen.
Het is beter dat je flexibel wordt
Flexibiliteit is de sleutel tot succes voor de hybride werkplek. Door de recente versnelling van nieuwe technologieën en platforms zijn Microsoft Teams en Zoom huishoudelijke tools geworden om gelijke tred te houden met het werk. De focus ligt nu op hoe wij technologie nog meer kunnen benutten om ervoor te zorgen dat mensen die vanuit huis werken dezelfde ervaring hebben als iemand die op kantoor werkt.
Maar we moeten ons ervan bewust zijn hoe we met elkaar in verbinding blijven wanneer de communicatie van het echte leven naar online gaat. Een snelle lach als je koffie gaat halen of een reactie zien van een collega wanneer die geweldig nieuws krijgt, is weg.
Dit heeft invloed op alles, van teamprestaties en individueel geluk tot hoe bedrijven hun werknemers moeten aannemen en ontwikkelen.
Velen voorspellen dat het kantoor zal veranderen in meer dan alleen een werklocatie. In principe wordt het een hub voor verbindingen. Bureaureserveringen en dynamische planning van werkruimten zullen meer gebruikelijk worden en de inrichting van de ruimte zal meer gericht zijn op hoe mensen samenkomen voor werk en kameraadschap. Het kan vaker voorkomen dat bedrijven de voetsporen volgen van grote bedrijven als Google, die hun ruimtes inkrimpen of renoveren om waarde toe te voegen voor het bedrijf, teams en individuen.
Op meerdere manieren groener worden
Duurzaamheid is al 15 jaar een modewoord, maar velen aarzelen om hun faciliteiten en processen aan te passen vanwege de kosten. Nu de traditionele werkplekken een update nodig hebben die past bij de hybride manieren van werken, kunnen ook duurzame initiatieven worden overwogen.
Uit een recente enquête van NEXT blijkt dat kantoormedewerkers niet langer willen werken in de kantoren die zij ooit hadden. Zij willen ruimtes met natuurlijk licht en hernieuwbare energiebronnen, en geen materiaal voor eenmalig gebruik. Zij willen het duurzame kantoor van de toekomst en zijn bereid om bedrijven en banen te kiezen die in dit verband voordelen bieden. Dat heeft niet alleen invloed op het milieu, maar ook op het mentale en fysieke welzijn.
Waarschijnlijk betekent dit niet alleen dat materialen voor kantoorproducten groener worden, maar ook dat werknemers willen dat er groene elementen en daglicht naar het kantoor worden gebracht.
Volgens onderzoek dat gepubliceerd is in het Journal of Clinical Sleep Medicine, zijn werknemers productiever en mentaal gezonder als zij in een kamer met natuurlijk licht werken. Werknemers die worden blootgesteld aan natuurlijk licht in kantoren, slapen bovendien beter omdat het licht het 24-uursritme verbetert.
Tijd om je comfortabel te voelen
De trend om woongevoel te combineren met commerciële omgevingen is al geruime tijd een onderwerp en tegenwoordig is het noodzakelijk om hiermee rekening te houden bij het plannen of bouwen van een nieuwe ruimte of het herontwerpen van bestaande ruimtes.
Ontwerpers richten zich nu op hoe zij meer comfort en flexibiliteit in werkruimte brengen en veelzijdigheid creëren die ver verwijderd is van de kubusvormige stijl van het verleden. Het is hierbij ook belangrijk om na te denken over kleuren die worden toegevoegd, bijvoorbeeld kleuren die inspireren of een kalmerend effect hebben. Ontwerpers kunnen het ook gebruiken als hulpmiddel om zones voor samenwerking te creëren of om te bepalen wat er in dat gebied moet worden gedaan.
Een belangrijk doel voor ontwerpers in de komende jaren is om werknemers zoveel mogelijk comfort te bieden in hun werkomgeving en hen tegelijkertijd te helpen hun productiviteit te verbeteren.