Wij hebben ervoor gekozen om met een ontwerpbureau samen te werken om met betrekking tot een product van LINAK de meest uitgebreide gebruikersenquête ooit te houden. Er werden diverse analyses van menselijk gedrag grondig onderzocht, warmtekaarten gemaakt en meerdere gebruikerstests uitgevoerd. In een uitgebreide enquête werd in twee groepen van 500 huidige en potentiële eindgebruikers een reeks vragen gesteld met betrekking tot allerlei onderwerpen, van inkomsten, dagelijkse routines en algemene ontwerpvoorkeuren tot specifieke verwachtingen over hun volgende comfortbed. Het eindresultaat: Meer dan 1500 pagina’s aan zinvolle feedback.
Door te begrijpen hoe consumenten over ontwerp denken, konden wij producten creëren en ontwikkelen op basis van consumentenbehoeften en de eigenschappen en functies integreren waarnaar zij vroegen, en voortdurend controleren of onze ontwerpen wel gebruikersvriendelijk waren.
Hieronder volgen zeven conclusies die ons tijdens het proces opvielen en een grote invloed uitoefenden op de ontwikkeling van de HC40-handbedieningen.
Bronnen: Christian Jantzen, AAU, Pankseep en Artlinco A/S & LINAK enquête gehouden door Artlinco A/S.
1. Moet passen in de woningen van gebruikers
Consumenten verwachten dat handbedieningen naadloos in de slaapkamer passen zonder dat deze te veel opvallen. De enquêtes onthulden echter ook dat mensen die in stedelijke, voorstedelijke en landelijke gebieden wonen niet dezelfde dingen delen. Zij hebben duidelijk verschillende ideeën over “goed ontwerp”. Daarom moest de enquête ons vertellen wat consumenten graag willen en konden wij op basis daarvan handbedieningsvarianten maken die overeenkwamen met de bevindingen. Wij besloten om twee verschillende handbedieningsontwerpen te creëren – de HC40 TWIST™ en de HC40 FRAME™.
Bron: Enquête voor LINAK gehouden door Artlinco A/S.
2. Gebruikers verwachten nieuwe functies
De enquête toonde aan dat functies die door de consumenten feitelijk als waardevol werden gezien, de functies zijn die een probleem oplossen. In het kort houdt dit in dat een handbediening niet noodzakelijkerwijs veel functies hoeft te hebben – een klein aantal om de slaapervaring te verbeteren is genoeg. Dit wordt ondersteund door het feit dat 67 procent van de gebruikers in het onderzoek gebruikersvriendelijkheid prefereert boven meer functies.
Veel gebruikers noemden ook dat zij de mobiele telefoon buiten de slaapkamer willen houden, maar wel de alarmfunctie nodig hadden. De functie ‘Stil alarm’ is direct op deze enquêteresultaten geïnspireerd. Gebruikers kunnen nu wakker worden door massagemotors – iets waarvan zij zelfs niet wisten dat zij het nodig hadden.
Bron: Enquête voor LINAK gehouden door Artlinco A/S.
3. Focus op gebruikersvriendelijkheid boven al het andere
60 procent van de gebruikers maakt elke dag gebruik van de functies van hun verstelbare bed. Met deze kennis vroegen wij consumenten om diverse handbedieningen te beoordelen op gebruikersvriendelijkheid. In het algemeen kon in elke bestaande handbediening de bruikbaarheid in aanzienlijke mate worden verbeterd. 28 procent van de gebruikers zei zelfs dat afstandsbedieningen voor verstelbare bedden in het algemeen helemaal niet gebruikersvriendelijk zijn.
Als gevolg daarvan zijn wij doorgegaan met het verfijnen van het ontwerp door van elk ontwerp 3D-prints te maken en deze daarna door werkelijke gebruikers uit te laten proberen. Hetzelfde gold voor de interface van de Advanced-uitvoeringen, die door gebruikers werd getest of het gebruik hiervan intuïtief was.
Er waren twee eenvoudige, maar ook noodzakelijke conclusies die hebben bijgedragen aan de vormgeving van de HC40:
- Gebruikers geven de voorkeur aan een klassiek maar onderscheidend ontwerp, dat wil zeggen: de handbediening moest eruitzien als een handbediening
- Gebruikers geven de voorkeur aan tastbare knoppen om schermen aan te raken, omdat deze met handen/vingers in het donker gemakkelijker te lezen zijn
Bron: Enquête voor LINAK gehouden door Artlinco A/S.
4. Het moet mogelijk zijn om elke handbediening te personaliseren
Consumenten willen hun handbedieningen graag personaliseren. De eenvoudige reden hiervoor is: Zij moeten handbedieningen van elkaar kunnen onderscheiden. Handbedieningen kunnen kwijtraken en door elkaar raken tussen het beddengoed op het bed. Daarom kan in de HC40-handbedieningenfamilie elke handbediening op vele verschillende manieren persoonlijk worden gemaakt.
Gebruik een van die oplossingen en uw merk komt naar voren als het merk dat een probleem oplost voor de consument.
Bron: Enquête voor LINAK gehouden door Artlinco A/S.
Een bed kopen: top 6 van belangrijke criteria
1 Prijs
2 Comfort
3 Ontwerp
4 Duurzaamheid
5 Garantie
6 Merk
Bron: Enquête voor LINAK gemaakt door Artlinco A/S.
5. Ontwerp doet ertoe wanneer gebruikers een bed willen kopen
Een essentieel onderdeel van de enquête was ook om te onderzoeken waarnaar consumenten zoeken wanneer zij een bed willen kopen. Op basis hiervan kregen wij een top 6 van beslissende factoren. De resultaten: comfort en uitstraling van de handbediening zijn belangrijk.
De criteria uit de top 6 hebben allemaal betrekking op het algehele ontwerp van het bed – inclusief de handbediening. Bij het creëren van een handbediening hebben wij zowel gezorgd voor ergonomisch comfort als een handbediening die perfect past bij het bedontwerp en niet vreemd aanvoelt.
Bron: Enquête voor LINAK gehouden door Artlinco A/S.
6. Een eenvoudige handbediening – met veel functies
Een van de grootste uitdagingen in de enquête was een aantal tegenstrijdige antwoorden van gebruikers. Het leek of zij de voorkeur gaven aan een eenvoudige handbediening en tegelijkertijd een groot aantal functies wilden. Feitelijk is 24,5 procent van de gebruikers van mening dat handbedieningen voor comfortbedden te weinig functies hebben.
Het spreekt vanzelf dat hoe meer functies je in een bed wilt integreren, hoe meer knoppen je in de handbediening nodig hebt. Daarom bieden beide uitvoeringen van de HC40 op het eerste gezicht een eenvoudige indeling. De Advanced-uitvoering van de HC40 maakt echter gebruik van een display om meer functies zonder meer knoppen toe te voegen. Het eenvoudige scrollmenu maakt het gemakkelijk om de functies en afstelopties te lokaliseren – en de meest gebruikte kunnen zelfs worden ingesteld als een sneltoets om de functie later sneller te kunnen gebruiken. Het is eenvoudig – maar volgepakt met functies.
Bron: Enquête voor LINAK gehouden door Artlinco A/S.
7. Laat de voordelen zien
1 op de 4 respondenten hadden na aankoop de ervaring dat er nóg meer voordelen aan hun verstelbare bed waren verbonden, dat wil zeggen: andere dan de voordelen die werden genoemd in de verkoopsituatie.
Daarom kunnen wij het ons niet veroorloven om niet te praten over voordelen wanneer wij het hebben over verstelbare bedden. De gebruikers moeten weten dat het voor hen gemakkelijk is om ook van al deze voordelen te profiteren.
Bron: Enquête voor LINAK gehouden door Artlinco A/S.
Wist u het volgende?
Antwoorden van consumenten toen aan hen werd gevraagd hoe zij dachten over handbedieningen in het algemeen:
- Er staan te veel verschillende spullen op het nachtkastje
- Moet passen in het decor van de slaapkamer
- Bruikbaarheid kan beter
- Te weinig functies
- Personalisering moet mogelijk zijn
Bron: Enquête voor LINAK gehouden door Artlinco A/S.
Ga voor meer bijzonderheden over de Standard-uitvoeringen van de HC40 of de Avanced-uitvoeringen van de HC40 naar de site: Ontworpen met u in gedachten.