Contact us here
Casus

Een droomreis wordt mogelijk met elektrische actuatoren

Anders Lehmann is vanaf zijn nek verlamd en zit in een rolstoel, maar dat houdt hem niet tegen om zijn dromen waar te maken. Hij wil de Atlantische Oceaan oversteken en deel uitmaken van de bemanning op gelijke voorwaarden als de anderen. Dit vereist bepaalde aanpassingen aan de boot, inclusief een speciaal ontworpen rolstoelconsole. Anders ontwierp deze zelf en koos ervoor om actuatoren van LINAK te gebruiken voor de verstelmechanismen.

Anders Lehmann met rolstoelconsole en boot

Klik en lees het vervolg na terugkomst

Juli 2023

Anders is altijd al geïnteresseerd geweest in zeilen en gelukkig kon hij die interesse voortzetten, ook al kreeg hij in 1999 een ongeval waarbij hij zijn nek brak. Op het water, waar er meer ruimte is en alles langzamer beweegt, is het mogelijk om een boot te sturen, zelfs als je vanaf de nek verlamd bent, zoals Anders.

 

De eerste boot

Toen Anders na zijn ongeval begon te onderzoeken of een rolstoel toegankelijk was in de zeilwereld, waren er helaas weinig opties beschikbaar. Daarom besloot hij er zelf een te maken: "Ik ben oorspronkelijk opgeleid als productie-ingenieur en heb altijd al een passie gehad voor technologie. Ondanks dat het iets langer duurde, kon ik nog steeds de digitale tekenprogramma's gebruiken die ik vóór het ongeval gebruikte. Er was dus geen reden waarom ik zelf geen boot voor gehandicapten kon ontwikkelen", zegt Anders.

Het doel van de eerste boot van Anders was om ervoor te zorgen dat iedereen in een rolstoel – ongeacht hoe zij hun rolstoel manoeuvreren – ermee kon varen. Zo ontwikkelde hij een rolstoelplatform dat de beweging van de wielen gebruikte om de boot te sturen: "We hebben talrijke rolstoelgebruikers op het water gehad en het geeft me veel plezier om te laten zien, vooral aan kinderen met een handicap, dat ook zij de boot kunnen besturen. Ze kunnen op gelijke voorwaarden met anderen deelnemen en zijn niet beperkt."

Anders en zijn bemanningsleden hebben met de eerste boot zowel in de Oostzee als de Deense kustwateren gezeild. Anders droomde echter als jongen over een grotere reis – over de Atlantische Oceaan.

 

De rolstoelconsole

Om zijn jongensdroom waar te maken, moest Anders een nieuwe boot kopen en bouwen, speciaal voor dat doel: "Het hele project was gebaseerd op het uitgangspunt dat mijn gezondheid zou toelaten dat ik zo'n lange reis zou maken. Als men verlamd is en in een rolstoel zit, wordt men geconfronteerd met het inherente probleem van doorligwonden. Ik kan niet langere tijd in een statische zithouding blijven", legt Anders uit. Daarom begon hij met het ontwerpen van een unieke rolstoelconsole waarmee hij zijn zit- en ligpositie tijdens het zeilen kon aanpassen.

"Ik wist dat ik actuatoren van LINAK® wilde gebruiken om de console aan te passen. Ik had eerder drie rolstoelen uitgerust met actuatoren van LINAK die goed presteerden, waardoor LINAK voor mij een voor de hand liggende keuze was", legt Anders uit en vervolgt: "Bovendien weet ik dat Bent Jensen, de eigenaar van LINAK, een actuator ontwikkelde om een vriend in een rolstoel te helpen in de beginjaren van het bedrijf – dit vertelde me dat LINAK geneigd zou zijn om hulp te bieden en over de juiste competenties beschikt."

Anders had gelijk, want toen hij contact opnam met LINAK over zijn actuatorvereisten, kreeg hij sponsoring voor alle producten. "Ik gebruik vier actuatoren van LINAK op de console. Een LA20 om de zitting omhoog te brengen, een LA36 om de zitting van zijkant naar zijkant te kantelen, een LA33 om de zitting vooruit en achteruit te kantelen en een andere LA33 om de rugsteun aan te passen. De beweging van de golven is in feite goed voor mij, maar het is ook van essentieel belang dat ik de console kan aanpassen als we bijvoorbeeld meerdere uren achter elkaar in zijwind moeten varen", legt Anders uit.

De achterzijde van de rolstoelconsole met actuatorverstelling.
 
 

Het vervolg – terug thuis

 

Maart 2024

Anders Lehmann is nu na zijn reis over de Atlantische Oceaan weer thuis in Denemarken. We spraken met hem om te weten te komen hoe de reis verliep en of de actuatoren van LINAK naar behoren werkten.

 

Anders Lehmann op een boot op volle zee.

 
 

"Het was een enorme ervaring", zegt Anders Lehmann. "Het was zowel aangenaam, hard werken en een opluchting dat het echt mogelijk was."

Voordat de boot de Atlantische Oceaan kon oversteken, werd deze naar de Canarische Eilanden gezeild. En al tijdens dit eerste deel van de reis hadden Anders en de bemanning veel ervaringen: We kregen onder meer een boete omdat we te dicht bij een olieplatform in de Noordzee zeilden, hadden motorproblemen in Spanje, en rond Portugal volgden we vele dolfijnen.

 

De Atlantische Oceaan oversteken

De reis van de Canarische Eilanden over de Atlantische Oceaan ging via de Kaapverdische eilanden. De acht bemanningsleden brachten in totaal 20 dagen door op de overtocht. Anders vertelt: "Het was ongelooflijk om daar in het midden van de oceaan te zitten, wetende dat land 2000 kilometer ver was, in welke richting ik ook keek. Het was bijna meditatief om zo ver van alles te zijn. Alles wat we konden zien was de blauwe zee. In die 20 dagen zagen we maar vier zeilboten en een potvis – dus waren we daar erg alleen."

"De reis voldeed absoluut aan mijn verwachtingen. Ik kwam uit de dagelijkse sleur, en ik stond op gelijke voet met de anderen bij het sturen van de boot. Het was een geweldige ervaring!", zegt Anders.

Een ander voordeel voor Anders was het mooie en warme weer. Hij zegt: "Normaal gesproken heb ik hier in Denemarken moeite om warm te blijven en moet ik goed ingepakt zijn. Dat was niet nodig toen het 26 graden Celsius was in het midden van de oceaan. Het was geweldig dat ik niet zoveel zorg nodig had van mijn vier helpers."

 

Krachtige actuatoren

Anders bracht het grootste deel van zijn tijd op zee door in zijn rolstoelconsole, die ook als stoel kon worden gebruikt en in een bed kon worden omgevormd. De console werkte goed: "De actuatoren werkten echt goed – ze werkten zoals ze zouden moeten tijdens de hele reis", zegt Anders en vervolgt: "Ik moet een paar keer per uur een beetje van houding veranderen, zodat ik niet te lang volledig statisch zit. Daarvoor heb ik de actuatoren gebruikt en ik heb geen klachten – ik was er echt blij mee."

Anders was echter een beetje zenuwachtig dat hij actuatoren had gekozen die iets te krachtig waren voor het doel: "Ik was er verantwoordelijk voor dat de rolstoel werkte en niet kapot ging. En eigenlijk besefte ik dat het een mooi gevoel was dat de actuatoren niet onder druk stonden, maar wel genoeg vermogen hadden."

Anders Lehmann op een boot, liggend op een console die is omgevormd tot een bed.
 
 

De toekomst

Zo'n lange reis vergt veel van elke boot, en daarom heeft de boot nu enig onderhoud nodig. Maar als de boot eenmaal opgefrist is, zal Anders weer op het water te vinden zijn: "Het plan is om een paar korte reizen te maken naar plaatsen als Oslo in Noorwegen en Bornholm ( Deens eiland in de Oostzee). En daarna gaan we weer met andere mensen met een beperking de zee op, net zoals we deden met mijn oude boot. Het is geweldig om het water op te gaan", besluit Anders.

Heeft u vragen?

- Ons team staat klaar om u te helpen met technische informatie, een project te starten en meer.

Contact opnemen