Contact us here
Casus

Hoogteverstelling in de transportrobots

Het in Berlijn gevestigde bedrijf InSystems Automation GmbH maakt gebruik van elektrische lineaire actuatoren van LINAK voor het mechanisme voor hoogteverstelling in hun proANT-voertuigen. Behalve veiligheid speelt ook betrouwbaarheid een belangrijke rol. (Opmerking schrijver: Sinds 2021 is InSystems onderdeel van ABB)

Kristof Parz (InSystems) en Marius Bruns (LINAK)

Zij werken erg hard, zijn extreem snel en betrouwbaar en verplaatsen zich magisch door de productie- en fabricagegebieden. Over bestuurdersloze transportsystemen wordt niet alleen door iedereen gepraat, maar dergelijke oplossingen worden ook overal in grote productiefabrieken steeds gewoner. De technologie is veel gebruiksvriendelijker geworden en programmering van een servicerobot is voor de gebruiker erg gemakkelijk.

Dit, en de noodzaak van automatisering in het algemeen, maakt bestuurdersloze transportsystemen steeds populairder. Elektrische lineaire actuatoren van LINAK® worden gebruikt voor meerdere functionaliteiten in mobiele robots, vaak om goederen op te tillen en neer te laten. Met de proANT-transportrobots biedt het in Berlijn gevestigde bedrijf InSystems Automation GmbH een compleet platform dat specifiek kan worden afgestemd op de eisen van de klant. De proANT-transportsystemen zijn ontworpen voor belastingen tussen 30 en 1200 kilo.

Kristof Parz, leidinggevend ontwerper bij InSystems, wordt constant geconfronteerd met de uitdaging om maatwerkvoertuigen te ontwikkelen die voldoen aan de specifieke vereisten van de klant. De nieuwe proANT 654, gebouwd om vloerrollers met containers te transporteren, had een ontwerp met hoogteverstelling nodig. De robot heeft een vorkarm die onder de vloerroller is gepositioneerd, die hierdoor wordt opgetild totdat de rollers de vloer niet langer raken.

proANT van InSystems
 

"Wij hebben een actuator van LINAK gebruikt voor het hefmechanisme", legt Parz uit. Hij heeft nooit overwogen gebruik te maken van een hydraulische oplossing omdat in voertuigen van deze grootte het extreem moeilijk is om ruimte te bieden aan een hydraulische pomp en de andere noodzakelijke onderdelen van een hydraulisch systeem. Zelfs een compact systeem biedt beperkte voordelen in vergelijking met de elektrische oplossing. Besturing, positionering en de milieuvoordelen spraken daarentegen sterk in het voordeel van een elektrisch systeem. De benodigde hefkracht van 3000 N en het maximale hefbereik van 65 mm vallen ruim binnen het prestatiebereik van moderne elektrische actuatoren.

Veiligheid is van groot belang
Het kan gecompliceerd zijn om veiligheid te implementeren. Bestuurdersloze transportsystemen werken in dezelfde omgeving als mensen. Dat is waarom specifieke voorschriften moeten worden nagevolgd. De hefbeperking is, bijvoorbeeld, uiterst relevant in deze context. Als de hefbeweging te hoog is, bestaat het risico dat het systeem beschadigd wordt en mensen zelfs gewond kunnen raken.

De actuatoren van LINAK bieden diverse signalen en positiefeedback. Met de LA33, die wordt gebruikt in de proANT 654, is analoge en digitale positiefeedback beschikbaar voor precieze positionering. De interne eindpositie wordt gebruikt als het onderste referentiepunt. Zodra de actuator dat punt bereikt, wordt een eindstopsignaal gegeven. Voor de boveneindpositie maakt InSystems gebruik van een externe sensor:

"Om veiligheidsredenen wordt de boveneindpositie bewaakt door een extra sensor die buiten de actuator is geplaatst. Onze transportsystemen bewegen zich op plaatsen waar ook mensen werken. Daarom hebben wij twee onafhankelijke redundante veiligheidssystemen nodig", zegt Kristof Parz.

proANT van InSystems

Voor een ander project moest de jonge ontwerper twee elektrische actuatoren gebruiken, die parallel functioneerden om een rollertransportband te heffen. En daar bewezen de IC-varianten (Integrated Controller) van LINAK hun waarde. De besturingselektronica voor deze parallelle werking was al geïntegreerd in de actuatoren, terwijl een compacte PCB voor railmontage de communicatie tussen de twee actuatoren regelde.

Behalve veiligheid speelt ook betrouwbaarheid een belangrijke rol. Om volledig te profiteren van de kostenvoordelen van automatisering van workflows, moet de technologie op de lange termijn vlekkeloos blijven kunnen werken.

 

“In het dagelijkse gebruik rijden onze transportsystemen over oneffenheden en worden daardoor constant blootgesteld aan schokken en trillingen. Dit betekent dat de geïntegreerde onderdelen echt van goede kwaliteit moeten zijn. In alle onderdelen die wij gebruiken voor onze systemen, waaronder de elektrische actuatoren, hanteren wij hoge kwaliteitsnormen", zegt Kristof Parz.

Met IC- en BUS-communicatie krijgt u in een handomdraai controle over uw actuatoren play-icon

Met IC- en BUS-communicatie krijgt u in een handomdraai controle over uw actuatoren

Bestanden

LA33 actuator gebruikershandleiding

In deze gebruikershandleiding leest u alles over installatie, gebruik en onderhoud van uw LINAK LA33 actuator.

Focus op industriële automatisering

In deze brochure tonen wij allerlei opties voor het plaatsen van actuatorsystemen, waarmee productiviteit in industriële automatisering een boost krijgt.

Heeft u vragen?

- Ons team staat klaar om u te helpen met technische informatie, een project te starten en meer.

Contact opnemen